Attention READERS!

Salam Readers...
Salam Lebaran 2011 buat warga-warga readers yang sudi lalu lalang kat blog KayZ's World ini. Semoga raya kali ini lebih bermakna buat kalian.



Thanks to all who visited my blog and click2 the nuff ads. I appreciated it a lot. I really really appreciated if you can spend your time to read what I have written in this blog and give comments regarding the topic.



READ::COMMENT::CLICK2



Harap Maklum

Klik-klik

Sunday, October 25, 2009

The Surrogates... Layan...


Baru-baru nie aku layan movie Surrogates. Bukan kat pawagam. Walaupun dalam versi R5, but still layan beb. Tapi aku bukan nk wat review pasal movie, sebaliknya pengajaran yang aku dapat dari movie Surrogates nie.

Sebelum aku pergi jauh, aku nak tanya reader semua. Apa yang korg tau tentang perkataan 'surrogate'?

Mengikut kamus Inggeris MacMillan, 'surrogate' bermaksud:-
"someone or something that replaces another person or thing as their representative"

So, dalam bahasa mudahnya, 'surrogate' nie maknanya 'pengganti'

Dalam movie Surrogates, kehidupan manusia telah digantikan dengan sejenis robot keluaran VSI yang dikawal melalui minda. Manusia hanya duduk kat rumah dan berinteraksi sesama manusia hanya melalui robot tersebut.

Cuba korg bayangkan, kita hanya duduk kat umah dah boleh wat sume perkara seperti bekerja, beriadah, bergaul dan berinteraksi sesama manusia. Best kan? Mesti la best, tak payah nak penat2 kan badan wat sume benda tu.

Hidup pun dah jadi macam game. Kalau korg mati kene langgar kereta pun, korg still hidup sbb korg kat umah.

Agak-agaknya la, boleh ke jadi macam tu pada masa akan datang? Tak mustahil sbb permulaan semua nie dah berlaku pada masa kini. Cuma penggantinya bukanlah robot, tetapi komputer dan medium untuk berinteraksi adalah melalui aplikasi internet seperti laman web sosial; facebook, friendster, myspace dan macam2 lagi.

Konsepnya tetap sama.

Tapi, cuba korg bayangkan lagi, kalau semua yang korg hadapi dan lalui tu palsu dan rekaan semata-mata. Rakan2 yang korg kenali selama nie tak seperti yang korg sangkakan. Ye la kan, berkenalan hanya melalui web sosial. Apa yang dipaparkan dan beritahu, tu je la yang kita tahu. Kebenarannya? Tak siapa yang boleh bgtau.

Ada kebaikannya dan keburukannya. Fikirkanlah dan renung-renungkan lah...

Kalau la sume ny berlaku seperti dalam citer Surrogates tu, maybe manusia takkan lagi menghargai kehidupan yang dianugerahkan Tuhan. Ye la kan, dah ader banyak nyawa... Apa ader hal...

No comments:

Post a Comment